RPO:ers prissättning modeller
I denna artikel lär du dig mer om hur Recruitment Process Outsourcing (RPO) prissätts
I denna artikel lär du dig mer om hur Recruitment Process Outsourcing (RPO) prissätts
En vanlig fråga som uppstår när kunder överväger att implementera en RPO-lösning är: Hur mycket kostar en RPO? Tyvärr det finns inget generiskt rakt svar på frågan. Många RPO-leverantörer håller sin prissättning hemlig från sina konkurrenter och gör således inte sina prissättningsmodeller kända offentligt. Ytterligare en utmaning i frågan är att RPO-leverantörer prissätter varje individuell lösning beroende på faktorer som är specifika för varje projekt och deras unika mål. Några av faktorerna inkluderar:
Allt som oftast har en fullständig tjänst, som en helhetslösning eller end-to-end RPO, högre värde än en projekt-RPO.
Långsiktiga avtal har vanligtvis en bättre ROI för alla parter och man kan förvänta sig högre kostnader för högvolymrekrytering med tight deadline, särskilt om det råder brist på kandidater på den geografiska plats där uppdragsgivaren har verksamhet.
Eftertraktade, svårtillsatta och högre befattningar kommer sannolikt att resultera i högre kostnader.
Dessa inkluderar konsulttjänster som employer branding insatser och kandidatmarknadsföring.
Med det sagt så kräver nästan alla case en förstudie för att skapa lönsamma prismodeller för båda parter. Denna artikel är avsedd att ge en översikt över några av de vanligt förekommande prismodeller och terminologi som används av RPO-leverantörer för att hjälpa dig att få en bättre bild av hur olika RPO-lösningar prissätts samt väcka lite tankar kring vad du bör tänka på vid upphandling.
Med denna modell tar RPO-leverantören ut en fast månadsavgift varje månad, som täcker kostnaden för det tilldelade rekryterings- och marknadsteamet plus marginal. Denna betalningsmodell används för att hålla RPO-resurserna helt dedikerade till ditt företag, även under eventuella perioder med lågt rekryteringsbehov, vilket i slutändan ger en grundnivå för RPO-teamet att utföra kontinuerliga rekryteringsinsatser under hela samarbetet.
En fördel med denna prissättningsstruktur är att den möjliggör för dig att prognostisera exakta utgifter för din RPO-lösning. Men månadsavgiften är vanligtvis något högre med denna modell än i hybridmodeller (som beskrivs nedan). Du bör också tänka på att du debiteras en standardavgift oavsett hur många kandidater som faktiskt rekryteras, vilket innebär att denna prissättningsmodell inte har någon direkt koppling till RPO-teamets prestation.
Denna prissättningsmodell består av en fast månadsavgift plus pris för varje tillsatt kandidat. Vanligtvis är månadsavgiften i detta upplägg lägre än i en modell som bara har månadsavgift.
Pris per rekrytering
Vanligtvis beräknas priset per rekrytering som en procentandel eller multipel den rekryterade kandidatens månadslön. Om RPO-lösningen inkluderar anställning för flera olika positioner kommer priset per rekrytering vanligtvis att variera beroende på roll, baserat på hur utmanande varje roll är att rekrytera för.
Denna prissättningsmodell är vanligtvis fördelaktig eftersom den erbjuder kunden ett dedikerat RPO-team som kontinuerligt utför rekryteringsinsatser, men till en lägre månadsavgift. Dessutom är den totala ersättningen direkt kopplad till RPO-teamets prestation.
I denna hybridprissättningsmodell tar RPO-leverantören ut en fast månadsavgift plus ett fast pris för varje framgångsrikt rekryterad kandidat.
Denna prissättningsmodell används vanligtvis för kunder med högvolymrekrytering där alla roller som rekryteras har samma löneintervall. Detta ger en konsekvent och förenklad budgetering för kunden.
Prismodeller som endast baseras på rekryteringsavgift per tillsättning är lågriskalternativet för RPO-kunder som endast betalar för lyckade rekryteringar. Avsaknaden av en månadsavgift innebär dock att marknadsförings- och rekryteringsinsatserna kan vara svåra att bibehålla under lågsäsong vilket gör det mer riskabelt för RPO-leverantören. Därför kan man förvänta sig högre pris per rekrytering med denna modell jämfört med prissättningsmodeller som inkluderar en månadsavgift. Dessutom kan det vara utmanande att bibehålla ett jämnt kandidatflöde, vilket kan komma att resultera i ett svagare partnerskap på grund av längre ledtid för varje rekrytering.