En smidig process
I denna artikeln så kan lösa om fallgropar i rekryteringsprocessen samt hur man motverkar dessa
I denna artikeln så kan lösa om fallgropar i rekryteringsprocessen samt hur man motverkar dessa
I nästan alla företag, om inte alla, har människorna inom organisationen en stark korrelation med utfallet för organisationen. Med detta sagt blir rekryteringen och personalomsättningen en vital del av att lyckas. I en globaliserad värld med fler möjligheter än någonsin, men också ökad konkurrens, blir denna fråga ännu mer intressant.
En felrekrytering kan enligt forskningen resultera i 20% mindre produktivitet och 40% högre personalomsättning. Detta leder till minskade resultat och stora kostnader. När man ersätter personer måste en ny rekryteringsprocess sättas i gång. Den nya medarbetaren måste integreras i alla befintliga system och utbildas för sin nya tjänst.
Lösningen kan finnas i hur vi utformar vår rekryteringsprocess.
Precis som vid ett husbygge är de viktigt att bygga på en gedigen grund. Man har mycket att vinna i att göra en ordentlig kandidatprofil redan från början. Börja med att identifiera vilka parametrar som måste finnas hos kandidaten och vilka som bara är en bonus om de besitter.
När man väl har identifierat sin/sina ideala kandidater så gäller det att hitta dem. Vad gör man när man upplever att man inte hittar tillräckligt många eller rätt typer av kandidater. Några saker man kan tänka på:
Säljer vi inte in jobbet tillräckligt bra? Har vi all den information som behövs för att kandidaterna ska kunna fatta ett informerat beslut? Trycker vi på alla de punkter som gör vår arbetsplats unik och attraktiv att jobba på? Erbjuder vi en attraktiv lön, förmåner, möjligheter till utveckling och en arbetsmiljö som lockar potentiella medarbetare?
Har vi för många eller för strikta krav? Riskerar vi att bortse från kandidater på grund av detta? Behöver vi verkligen specificera alla erfarenheter och kunskaper som krävs för tjänsten? Eller räcker det med grundläggande krav, som till exempel körkort för att köra bil i tjänsten eller truckkort för att köra en truck? Har vi förmågan att utbilda en medarbetare med rätt personlighetsdrag och viljan att lära sig något nytt i stället?
Syns vi där kandidaterna finns? Är vi närvarande på de platser där kandidaterna aktivt söker jobb? Det är viktigt att marknadsföra våra lediga tjänster på relevanta plattformar, använda sociala medier och nätverk för att nå ut till potentiella sökande. Vi måste synas och vara tillgängliga där de potentiella kandidaterna befinner sig.
Är ansökningsprocessen för komplicerad? Även om vi har vissa parametrar som vi behöver gå igenom, kan vi eventuellt förenkla processen för att locka fler ansökningar? Det kan vara en idé att initialt ta in grundläggande information och sedan ta mer detaljerade uppgifter senare i rekryteringsprocessen. Genom att göra ansökningsprocessen smidig och användarvänlig ökar vi chanserna att få fler kvalificerade sökande.
Förutom att vi eventuellt gallrar för smalt eller på för litet underlag så är mycket av detta arbete manuellt och tidskrävande. Automation och AI i sin process kan öka mängden ansökningar man kan gå igenom samtidigt som man minskar tidsåtgången. Vidare ger man även fler kandidater en ordentlig chans att presentera sig och göra att man får bättre underlag att gallra på. Genom automatiska utskick och flyttar i ditt ATS system så riktas fokuset endast till aktuella kandidater samtidigt som nästa steg för respektive kandidat blir tydligt. Resultatet blir minskad tidsåtgång samt en kortare time-to hire.
Är alla steg nödvändiga?
Om man har fler steg i sin process är gallring och intervju så bör man även tänka över hur mycket dessa tillför. En av dessa kan vara referenstagning något som är givet i många svenska rekryteringsprocesser. Referenstagning har sina problem som informationskälla. För det första väljer kandidaten vilka personer som ska anges som referenser, och de kommer naturligtvis att välja personer som de tror kommer att ge dem en positiv rekommendation. Dessutom tolkar vi information subjektivt, och ord kan ha olika betydelser för olika personer. De kan även vara värt att tänka på om man använder informationen man får eller bara gör den för att de är standard. De är viktigt om man har referenstagning och testning av olika slag i sin process att man gör dem mekaniska och gärna automatiserade. Detta för att göra dem till så bra bedömningsmaterial som möjligt.
Känner man att man inte har tid eller pengar för att investera i dessa effektiviseringar så kan man dra nytta av experter inom rekrytering eller RPO för att använda deras teknologiska verktyg och expertis. Hjälpmedel eller outsourcing kommer på långsikt att vara mer kostnadseffektivt än att öka upp sin rekryteringsprocess och fortsätta jobba manuellt eller göra flertalet felrekryteringar.