Utvärdera RPO leverantörer
I denna artikel lär du dig mer om vad man bör utvärdera när man överväger att onboarda en RPO (Recruitment Process Outsourcing) leverantör. Scrolla ner för att läsa vidare.
I denna artikel lär du dig mer om vad man bör utvärdera när man överväger att onboarda en RPO (Recruitment Process Outsourcing) leverantör. Scrolla ner för att läsa vidare.
Självklart finns det flera saker att tänka på när man överväger sin RPO-partner. I denna artikel tar vi upp ett par av dem:
Summerat handlar rekrytering av alla dess slag om den ackumulerade erfarenheten och kompetensen hos din partner. Detta är förstås fallet i nästan allt, men när man tänker på att din RPO-partner kommer att tillhandahålla en av ditt företags absolut viktigaste tillgångar – dina anställda – blir erfarenheten och kompetensen hos din RPO-leverantör ännu viktigare. Se till att du förstår inte bara säljpersonalens erfarenhet och kompetens, utan mycket viktigare: vem som faktiskt driver din RPO-leverantörs verksamhet och vilka är de faktiska rekryterarna som du kommer att arbeta med dagligen? Och, överensstämmer RPO-leverantörens Code-of-Conduct med er?
När du överväger RPO-offerter bör du uppmärksamma teknikerbjudandena. RPO-företag är specialiserade på rekrytering och har ofta ett enormt digitalt försprång gentemot varumärkesägare. Till exempel, ingår alla RPO-leverantörens tekniska rekryteringsverktyg i den föreslagna prissättningen? Om inte, vilka ytterligare kostnader tillkommer? Överväg hur RPO-leverantörens digitala teknik överensstämmer med dina interna system och vilken förmåga leverantören har att automatiskt hantera digital onboarding i dina system – kommer det att finnas manuellt arbete att utföra eller inte? Det är nästan alltid fördelaktigt att välja en RPO-leverantör som har förmågan att integrera med dina befintliga system.
I en alltmer konkurrensutsatt marknad är de gamla metoderna för att attrahera toppkandidater helt enkelt inte tillräckligt bra längre. Låt oss inse det, varumärkesägare kan vara de bästa på att marknadsföra sina produkter och tjänster till sina kunder, men hur mycket pengar och fokus lägger din marknadsavdelning på dina rekryteringsbehov? I de flesta fall är svaret ingenting. Vid en tidpunkt när 80-talisterna faktiskt är medelålders och generation Z stormar in på arbetsmarknaden har det aldrig varit viktigare att överväga din RPO-leverantörs färdigheter inom kandidatmarknadsföring och employer branding. Vid implementering av en RPO-lösning kan, och borde, ett av affärsmålen vara att förbättra din kandidatmarknadsföring och din employer branding. På vilka sätt kan din RPO-leverantör stärka din prestation på denna snabba och ständigt föränderliga marknad?
Är RPO-leverantören beredd att bevisa tron på sin kompetens genom riskdelning? Det är en sak att rekrytera kandidater utifrån en kravprofil, men en annan sak att rekrytera kandidater som presterar när de väl är anställda hos dig. Detta kan uppnås på olika sätt, naturligtvis. Ett sätt som Marketpeople tillämpar är att dela upp betalningarna för varje rekryterad kandidat baserat på hur länge kandidaten fortsätter att vara anställd i ditt företag.
När du har tagit dig an en RPO-partner kan det hända att du ibland bestämmer dig för att fylla en ledig tjänst med en intern kandidat. Dessutom kan du anställa nya kandidater genom anställdas rekommendationer eller kanske identifierar en av dina chefer en kandidat för vakansen. Om du ofta anställer genom någon av dessa kanaler, diskutera med din RPO-partner om och hur de kan stödja och möjliggöra rekrytering av denna typ. Diskutera också hur prisstrukturen ser ut för att anställa föridentifierade kandidater eller interna kandidater samt för anställdas rekommendationer.
Innan du skriver på med en ny RPO-partner, se till att du förstår vilka, om några, implementationsavgifter som finns. Om det finns några, se till att du får en detaljerad genomgång av implementationen. Dessutom, eftersom du vill få transparenta rapporter och analyser för leveransen med RPO-lösningen, fråga om dessa ingår inom ramen för avtalet.